Dupa 7 luni de incercat  Facebook-ul in doua cluburi micute din Centrul Vechi (Rocka Rolla si Bastards) si 10 luni intense de Social Media la True Club, cred ca pot sa spun cateva cuvinte despre ce inseamna online-ul pentru un club.

Cluburile sunt impartite in doua categorii (din punctul de vedere al celor care le frecventeaza):
– cluburi misto;
– cluburi in care nu vrei sa pui piciorul.

Cam asa sta clasamentul (pozitionarea) in mintea consumatorului. Trebuie sa vezi mai departe ca, din punct de vedere muzical, acestea se impart in doua categorii:
– cluburi de muzica LIVE;
– cluburi “traditionale” (cu DJ).

Daca ai crescut in Bucuresti sau ai fost student aici, sigur stii ce inseamna sa mergi in Club A si sa te “spargi” pana la 4-5 dimineata si sa prinzi primul metrou, razand de oamenii care merg la ora aia la munca. Acela este un club traditional, un club in care muzica DJ-ului bubuie in difuzoare pana in zori. La un moment dat… nici nu mai conteaza ce muzica iti invadeaza timpanele sau de ce rezoneaza plamanii tai pe un bass puternic din difuzoarele plasate mult prea aproape de tine.

Exemple ar fi multe de dat. Oameni care le frecventeaza… de tot felul. Nu ma complic.

Atentia mea s-a indreptat spre cluburile de muzica LIVE. Cautand ceva nou, omul si-a dezvoltat simtul cautarii pe internet. Batranul Google spune ca poti sa iti petreci o zi din weekend in ton cu portativul unor trupe care iti vor canta in fata si te vor ridica de pe scaun.

O lista cu cele mai OK cluburi de muzica live (vorbesc aici de cluburi nisate strict pe LIVE, in care muzica DJ-ului este de completare) din Bucuresti ar fi:

 Club
 Website
 Facebook
 Twitter
 LIKE-uri
 Followers
 Tribute
www.tribute.ro
tributeclub
 N/A
 20.000
 N/A
 Hard Rock Cafe
www.hardrock.com
hardrockcafebucharest
 N/A
 29.626
 N/A
 True Club
www.trueclub.ro
true.clubb
 @truesocialclub
 7154
 177
 Spice Club
www.spiceclub.ro
spice-club
 N/A
 610
 N/A
 Music Club
www.music-club.ro
music-club
 @MusicClubBuc
 817
 7
 Coyote Cafe
www.coyotecafe.ro
coyote.cafe
 @coyote_cafe
 2669
 12
 Jukebox Venue
www.jukeboxvenue.ro
jukeboxvenuelive
 @turturelelor11
 5996
 185
 Angeless Club
www.ageless.ro
angeless-club
 N/A
 1313
 N/A

*Datele au fost colectate in ziua de 8 August 2012, ora 15:30;
**Nu am gasit o lista completa cu toate cluburile de muzica LIVE (intr-o singura categorie). Datele sunt la gramada sau incomplete. (in functie de parteneriatul site-ului cu locatia respectiva). 

Cand am facut cunostinta cu Viorel Copolovici, acum cateva luni bune, acesta mi-a sugerat sa imi iau un om care sa se ocupe strict de Social Media. Argumentul a fost ca internetul nu doarme si ca cineva trebuie zilnic sa posteze, sa scrie si sa faca toata munca asta de chinez. Pe atunci eram inca Public Relations pentru True Club. Ca bine spunea!

Dupa cum se poate observa, majoritatea cluburilor se axeaza mai mult pe site si pe Facebook. Twitter-ul ramane cam la urma sau este o prelungire a contului de Facebook. Fanpage-ul de Facebook nu are denumirea configurata. Evenimentele nu sunt actualizate pe site. Probleme sunt multe.

Majoritatea conturilor de Twitter nici macar nu au mai fost actualizate dupa ce au fost configurate. Paginile de Facebook au fost configurate dupa ce s-a “inchegat” contul de user. Unele au inca 2 conturi de Facebook: userpage si fanpage. Ntz-ntz!

Ceea ce am facut la True Club, cu riscul de a sterge comentarii, poze, istoric, a fost sa transform userpage-ul in fanpage si sa dau “merge” (sa le unesc). Am “lipit” paginile deja existente pentru a avea o comunicare unidirectionala si clara, concisa. Exista un rist mare, dar este mai OK pentru un utilizator care abia se descurca sa dea LIKE.

PR-ul online pentru un astfel de business trebuie facut de o singura persoana si in fiecare zi.

PR-ul pentru un club trebuie sa fie dezghetat, sa socializeze, sa isi faca prieteni printre clientii clubului, sa fie deschis la ideile lor, sa fie mereu prezent in locatie si, de ce sa nu recunoastem, sa bea alaturi de ei. Las inhibitiile si regulile de moralitate si spun ca oamenii faini si alcoolul fac casa buna. Acelea sunt momentele in care se leaga cele mai bune idei si cele mai intense discutii. S-o spun verde-n fata! Ce dracului! Asa am aflat de cele mai multe ori ce ii nemultumeste pe clienti sau ce iubesc in locatie. Sunt mai dezghetati in acele momente.

Cateva idei ce pot fi puse in practica (ca nu pot sa dau totul):
Comunicarea ar trebui sa se faca transparent si fara inhibitii. Chiar daca sunt probleme, comunica-le. Este mai bine sa fii sincer decat sa te ascunzi printre degete. Clientii tai nu sunt batuti in cap!
Fii prietenos. Aduci personalitate! Pana la urma, PR-ul este o extensie a brandului. Nu spun sa suprapui brandingul personal cu cel al afacerii. Jeez, nu! Incearca sa lasi munca… la munca. Cand esti vazut in locatie, e ca si cum clubul ar fi prins viata. Parca Pinochio s-ar fi transformat intr-un baiat adevarat.
Comunica evenimentele viitoare din timp. Oamenii au nevoie sa le comunici din timp evenimentele viitoare. Sunt mari sanse sa isi serbeze ziua de nastere “la tine” si vor sa stie din timp ce trupa va canta de ziua lor;
Propune-le intalniri si in afara clubului. Poti organiza #liveclubtweetmeet: o intalnire in parc/la o inghetata/la un gratar a iubitorilor clubului tau. Asa iti aduci aproape oamenii care adora locul ala. Invitatia sa se desfasoare strict prin Social Media (initial). Asa iti dai seama cine te urmareste in online. Se poate externaliza (in offline) si poti sa faci live (in club) invitatii pentru o astfel de campanie;
–  Ofera atentie (atentii) clientilor! Asta poate incepe de la un shot si si poate duce pana la… ce vrei tu: intrare libera la un eveniment cu trupa rezidenta, full weekend pass, sticle, invitatii la concerte mari, invitatii la evenimente ce au loc in alta parte (ex. Concert Bon Jovi);
Clientii pot face promovare in locul tau! Cum asa? Pai… foarte simplu. Incearca sa le spui despre planurile tale: avem de impartit flyere in sectorul X. Avem nevoie de ajutorul tau. “Iti oferim o sapca (ca tot e cald si soare) si un ticou branduit cu clubul tau preferat.” Oamenii vor imbraca tricourile, vor imparti flyerele si iti vor face o super-campanie de o sa tzipe online-ul! Word of mouth + o campanie de acest gen = LIVE music with more people!
Invata-i sa iti spuna ce ii deranjeaza! Incearca sa gasesti o modalitate sa iti spuna atunci cand ceva este in neregula. Se poate prin online: mail, chestionar sau mesaje pe retelele de socalizare. Se poate si offline: un caiet lasat intr-un loc vizibil.
Implica-i in “treburile interne”! Doream la un moment dat sa fac o revista care sa fie de interes general. La inceput doar pe online. Daca ar fi avut succes, mergea si pe offline. Deja gasisem oameni care sa scrie pe diferite domenii de interes. Daca s-ar fi concretizat, True Social Magazine, ar fi fost cea mai buna campanie de online care ar fi venit din partea unui club de muzica LIVE.
Nu e vina ta ca e vara! Nu incerca sa  iti torni cenusa in cap de fiecare data cand vezi clubul gol. Vara nu ai ce face. Oamenii pleaca la mare, la munte, la bunici. Probabil ca si tu ai fi plecat daca nu munceai in weekend.

O sa raspund la cateva intrebari care mi-au fost adresate de sute de ori.

De ce un club cu muzica LIVE?
Pai… este forte simplu! Ai in fata ta un artist/o formatie care canta o noapte intreaga. Este prezenta scenica, este atmosfera si este si contactul cu cel care da viata unor acorduri acolo, in fata ta. Live! Acei oameni muncesc noaptea pentru ca TU, consumator de asa ceva, sa te bucuri de fiecare melodie si sa pleci din acea locatie cu zambetul pe buze si multe amintiri. Poate si o nostalgie ce o sa tina pana la urmatorul concert.

De ce se cere intrare? (De ce trebuie sa platesc bilet?)
Pentru artisti. Pentru munca depusa inainte de concert si in seara respectiva. oamenii aia repeta, fac probe de sunet, se asigura ca totul se aude asa cum trebuie si dau totul pe scena! Intrarea la un concert de cover-uri sau concert cu piese proprii este pentru partea artistica, pentru show si pentru atmosfera. Mai este si o parte comerciala. Pana la urma ar fi si… trierea clientilor. Nu poti lasa pe oricine sa intre. Trebuie sa se tina cont de specific, de dress-code si de prestanta clubului, s.a.m.d.

De ce sunt bauturile scumpe?
Depinde de fiecare club. In general, pretul biletului si preturile bauturilor sunt destul de mari pentru a aduce in aceste locatii oameni faini si cu chef de distractie. Pe romaneste… Cluburile au nevoie de clienti care consuma. Au nevoie de rulaj si de profit. Fiecare club isi doreste consumatori cu bani, dar parca ar vrea si atmosfera. Poate si cateva fete dragute. Parca nu ar vrea scandaluri. Este o reteta ce difera de la un club la altul.

Chelnerita s-a uitat urat la mine, mi-a umflat nota, a varsat bautura in poala mea si nici nu mi-a schimbat scrumiera. Nu mai calc niciodata in locul asta!
Inainte sa iei o decizie de genul acesta, incearca sa vorbesti cu chelnerita. In orice club exista un manager sau un PR. Ia legatura cu acesta. Nu cred ca te doare gura sa-i spui cele de mai sus. De la o greseala umana, ajungi sa detesti o “comunitate” intreaga. Nu e fair-play!
Daca o sa faci asta… sa vezi ce frumos se vor purta cu tine! Am incercat-o. Functioneaza!
Am inserat si aceasta problema pentru ca se poate ajunge cu ea si in online.

(…)

Se spune ca dupa razboi, multi viteji se arata. Asa este. Nu mai lucrez in True Social Club, dar ideile le aveam de foarte mult timp si incercam sa le dau viata. Din pacate nu au fost puse in practica din diverse motive. Eu nu mai sunt acolo, dar oamenii faini au ramas. Asta ma bucura!

Daca esti/vrei sa ajungi PR de club, trebuie sa scoti din maneca foarte multi asi. Idei noi, bucuria de a iti face treaba, comunicare intensa cu oamenii si un buget sunt doar cateva cerinte pentru un astfel de job. Nu exista o reteta perfecta. Bugetul este foarte important! Daca te tot strofoci sa storci idei, macar sa ti se dea ceva pentru o guma de mestecat. Te cam saturi la un moment dat ca iti rumegi maselele si sa vrei sa dai impresia ca ai o ciunga de molfait.