Am fost întrebat în urmă cu câteva luni de un student al programului Weeks of Work ce aptitudini trebuie să ai dacă vrei să lucrezi în Social Media. Încercând să îi ofer un răspuns pe moment, fără a scrie toate întrebările de genul “de ce?”, “ce îți place să faci”, “la ce crezi că ești bun”, am tot observat că nu există un articol complet pe care îl pot împărtăși cu un entuziast al domeniului.

După cum spuneam și în interviul din IQads, pe cât de mișto părea un job în Social Media, astăzi el este văzut ca ceva ușor de făcut, neavând nevoie de experiență sau de îndrumare. În acest moment, există foarte puțini oameni buni de Social Media pe piață. Și mai puțini sunt cei care au o voce digitală activă. Preferă să își facă treaba și să stea departe de “părerile” onlineului.

În primul rând, trebuie să înțelegi că omul de Social Media este un factor important în comunicarea digitală a brandului. El este vocea din online care strânge comunitatea, care o hrănește cu informații și care creează această oază cool, a brandului prezent pe rețelele de socializare. Rolul omului de Social Media continuă după ce rolul strategilor, copywriter-ilor, art directorilor, programatorilor, s-a încheiat cu “job done”. Social Media Managerul își va face treaba de zi cu zi, în fiecare zi, imediat după ce a primit mult-așteptatul OK.

Fredo_pidjin_wiad

Pentru a putea lucra în Social Media, trebuie (în primul și în primul rând) să speculezi toate oportunitățile pe care ți le rezervă acest tip de comunicare. Dacă iau exemplul acestui student, el putea purta o discuție cu mine și cu alți colegi de-ai mei atunci, în cele două săptămâni de program. Acum, după terminarea programului, este foarte greu să fii disponibil online, în limita timpului oferit de o zi de muncă. În plus, aceste “relații” pe care ți le faci nu țin o veșnicie și cu greu găsești oameni dispuși să te ajute.
Să zicem că acesta este punctul zero. Acesta este momentul tău în care poți înțelege departamentul, ce face omul care lucrează acolo, cu ce alte departamente interacționează zilnic (dacă lucrează într-o agenție), de ce resurse are nevoie, cum este procesul și modul de lucru.

Punctul 1 – Cărți citești? Dar siteuri/bloguri de specialitate?
Să poți aplica în acest domeniu (sau în oricare alt domeniu), trebuie mai întâi să îl înțelegi. Social Media și advertisingul par domenii foarte cool din afară. Pentru cei care au ajuns aici, ele sunt niște joburi ca oricare altele. Ba, chiar mai solicitante pot spune.
Dacă încă nu știi asta, citește siteuri care se ocupă cu informarea entuziaștilor ca tine, oferindu-ți argumente pentru a crede că ideile tale sunt bune. Măcar la nivel teoretic.
În altă ordine conversațională, bloggerii sunt vocea internetului în care te scalzi, iar ei sunt cei care au greutate în exprimarea unui mesaj. De bine sau de rău. Indiferent care ar fi acesta, omul care se ocupă de un cont trebuie să le ofere un răspuns – documentat și pertinent.
Sursele comunicării eficiente pe internet sunt puține și fac referire la cazuri generale. Totuși, principiile de baza se aplică și aici, dar personalizat, după tipul și asemănarea celui care are nevoie de un răspuns.

Punctul 2 – Ai experiență?
Chiar dacă ți se pare absurd, trebuie să ai experiență pentru ca un brand să beneficieze de propunerile tale. În niciun caz (“never, ever” cum s-ar spune) nu poți lucra direct pentru un client mare. Nu trebuie să existe șef de departament sau de agenție care să te lase să trimiți primele tale propuneri pentru o campanie națională. Pentru responsabilități mai mari, ai nevoie să crești și profesional și personal. Am scris aici mai multe despre asta.

Punctul 3 – Ce îți place să faci? În ce excelezi?
Se leagă foarte mult de punctul zero. În unele agenții, o persoană care lucrează în departamentul de Social Media poate fi integrat în alte departamente sau separat. În cazul în care este integrat în alt departament, el poate fi alocat în același birou cu strategia, digitalul, PR-ul sau creația. Dinamica este foarte diferită, în funcție de fiecare repartizare și agenție.

În unele agenții, trebuie să știi Photoshop și/sau să ai și skill-uri de copy. În altele, trebuie să știi doar comunicare. Sunt agenții în care poți fi cel care face doar vizualurile. Sunt și altele în care te ocupi doar de strategie (revin asupra ideii mai târziu). Există clienți și agenții care pun accent doar pe comunicarea prin platforme online (site), iar Social Media este doar o platformă de generat click-uri. Exemplele pot fi multe, la fel ca departamentele din fiecare agenție.

Din punctul meu de vedere, un om de Social Media trebuie să știe să scrie un copy bun, să cunoască foarte bine comunicarea unui brand, să se fi jucat cu Photoshop-ul, să înțeleagă construirea unui site și ce înseamnă “user experience”, să poată gândi ca un simplu utilizator, să fie propriul manager de timp (deseori și al altora), să poată avea o viziune macro a proiectelor, să citească bloggeri (da, încă trebuie), să vină cu propuneri pentru noi rețele de socializare (dacă este cazul) și să furnizeze argumente de fiecare dată. Lista poate continua.

Pasul 4 – Poți coordona o campanie?
Pe cât de simplu pare să faci niște propuneri de postări, pe atât de greu este să propui o strategie de Social Media. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă strategia, gândește-te la un calendar. Să zicem că începi o campanie de 3 luni pe TV și/sau pe site, iar pe Social Media trebuie să propui content. Ai de acoperit 12-13 săptămâni, cu 3-7 zile pe săptămână de postare, cu 1 sau mai multe postări pe zi.

Dacă nu ești site de știri, în primul rând, este greșit să postezi de mai multe ori pe zi. Frecvența de postare trebuie stabilită în funcție de brandul pentru care lucrezi. Orele de postare sunt și ele foarte importante. Doar programul publicului tău poate decide când este mai bine.

De la simple postări și până la ad-uri, consumatorul trebuie să primească acest conținut dozat corect și în spiritul brandului.

Pasul 5 – Poți crea content original?
Suntem în epoca mobilului și în epoca video sharing-ului, dar nu prea facem conținut propriu. Aici mă refer la imagini cu produsul realizate în studio sau, de ce nu, chiar la “postări” realizate cu telefonul. Shutterstock nu este modul prin care îți creezi o bancă de imagini cu produsul tău, iar Photoshopul nu este unealta supremă care poate lega vizualul cu produsul tău. Îți spun asta pentru că poți ajunge să face advertising/ comunicare așa. Așa nu, bineînțeles.

Pasul 5 – Poți să lucrezi în echipă?
Pentru a putea aduce un suport campaniei mari, trebuie să vezi ce fac celelalte persoane care se ocupă de cont. Dacă vrei să lucrezi într-o agenție, colegii de la PR, creație, Client Service, chiar și clienții, vor oferi feedback pe ideile tale. Trebuie să fii pregătit să primești un răspuns din partea lor. Câteodată, cu de toate. Tu vino cu argumentele.

Pasul 6 – Online-ul nu este ieftin!
S-a tot răspândit ideea că nu ai nevoie de un buget pentru a te promova pe internet sau că rețelele de socializare sunt gratis. Este total greșită. Chiar dacă nu este un pas în sine, pentru tine este pasul către cunoaștere.
Să o spun cât mai clar. Ai nevoie de un buget și aici, așa cum ai nevoie pentru a te promova pe radio, TV, pe outdoor-uri sau în lifturi. Facebook, Instagram, Twitter, toate aceste rețele înghit tot mai mulți bani, iar brandurile au din ce în ce mai puțină vizibilitate. Așadar, trebuie să știi ce poate o pagină să facă ca să iasă din umbra anonimatului.
Vrei bloggeri? Costă! Vrei să trimiți produse influencerilor să scrie despre tine? Costă, mai ales timp. Și al tău și al lor.

Această industrie are nevoie de oameni. Bine pregătiți, cu o gândire strategică, cu sinapsele la ei, noua generație de oameni de Social Media vor coordona branduri și campanii pe care noi, cei care am profitat primii de acest nou job, le-am condus după cum am putut noi mai bine. Noi suntem generația de test, cea care punea poze cu pisici și cești de cafea, cea care spuneam printr-un simplu status “Bună dimineața”, cei care și-au dat mereu cu părerea, fără a exista un suport sau o experiență anterioară. Ne este rușine de aceste lucruri, dar măcar voi aveți deja experiența noastră ca exemplu de așa nu.

Voi, cei entuziasmați de acest loc de muncă, trebuie să îl luați în serios și să dați tot ce este mai bun și mai creativ. Brandurile caută oameni ca voi, iar noi căutăm ajutor din partea voastră. Voi veți fi noua voce a brandurilor. Voi aveți puterea să schimbați industria și să o faceți mai creativă, mai serioasă și de interes.
Succes!