Din interesul tot mai mare pentru acest “nou” domeniu și din ceea ce părea să fie “the new cool”, am ajuns să aruncăm cu pietre în oamenii de Social Media și încercăm să ridiculizăm aceste platforme de comunicare din ce în ce mai mult. Cum? Prin munca pe care o facem, dar și pentru că lasăm oameni nepregătiți să vorbească și nu le oferim argumente.
Da, este vorba și despre mine și tine.

Cei care acuză sunt de cele mai multe ori cei care se folosesc de aceste rețele tocmai pentru a își atrage un public, căruia să povestească vrute și nevrute. Se dau cunoscători, dar nu ai cum să compari mesajul de brand cu unul despre interesele comune. Satira, umorul negru și, mai ales, aruncatul cu pietre sunt noile sporturi naționale, mai ales că intimitatea camerei în care tastezi îți oferă un confort ferit de palmele decenței și ale argumentării.

BreakingNews

În concepția unora, spațiul interpersonal tocmai s-a mărit de la 40 cm la 60-70 cm. Pe lângă distanța clasică, ei au adăugat și telefonul mobil sau laptopul. Nu există “spațiu personal” atunci când “vorbești” în public pe internet. Nu există și nu va exista “personal” dacă este aruncat on-line, indiferent de legile care se vor aplica. Fiecare cuvânt tastat are consecințele lui.

Așa este și cu strategia de comunicare online. Fie că este vorba de mai multe rețele de socializare sau doar de Facebook, un brand poate avea parte de aprecieri sau de pene de curent (în momentul în care serverul cedează din cauza mesajelor necontrolate). În cazul în care nu este prezent pe internet, cu siguranță cineva, undeva, vorbește despre el, iar brandul nu are cum să îi răspundă.

Social Media nu înseamnă doar hlizeli și video cu rățuște pe lac!
Chiar dacă au trecut ani buni de la apariția “fenomenului Social Media”, foarte multe branduri, agenții și angajați (de ambele părți) încă nu și-au dat seama la ce se folosește această ramură a comunicării.

Social Media este o altă latură a comunicării de brand. Ceea ce spui prin alte canale media sau cum ești în “lumea reală” poate fi evidențiat prin comunicarea de pe rețelele de socializare. Un fel de “double check”, dacă vrei să îi spui așa. Asta au făcut doar câteva branduri, iar percepția comună este că sunt serioase, decente, cu respect față de consumator, axate pe calitate, etc.

Sunt sigur că dacă se face o statistică despre încrederea românilor în ziarele online și cele printate, varianta “palpabilă” va ieși câștigătoare. Să nu mai vorbim despre încrederea în Facebook (cea mai mare rețea de socializare din România din punct de vedere bugete investite), chiar dacă această rețea este folosită mai mult ca un feed de informații și o formă de promovare a conținutului de pe alte platforme.

Mesajul de brand în Social Media trebuie apreciat cu aceeași importanță cu care ei plătesc bani grei să apară pe TV sau pe radio. TV-ul reușeste mai mult să atingă un public nu pentru că se adresează unui număr mai mare de oameni, ci pentru că informațiile prezentate acolo par veridice (părerea tuturor locuitorilor României, cei din afara Bucureștiului). În schimb, online-ul chiar se adresează unui public mai mare, dar nu prezintă o sursă de încredere, tocmai pentru că aici sunt angajați oameni pentru volum și nu pentru calitate.

Mai mult ca sigur, încă nu suntem pregătiți pentru a fi prezenți în Social Media. Încă nu ne-am dat seama ce pot să facă aceste rețele, ce potențial au și cum putem ajunge la targetul brandului promovat. Nu are rost să ne mirăm că unele branduri au șters-o cu coada între picioare de pe Facebook, mai ales că s-au fript din cauza unor oameni nepregătiți, indiferent de calibrul agenției în care lucrau.

Dacă fiecare post de Facebook nu este gândit ca un veritabil print, dacă fiecare video pe care îl fac nu este perceput ca un spot TV, dacă pentru fiecare campanie nu stabilesc și alți KPI în afară de reach și fani noi, tot ceea ce comunică acum este în van.