Social Media este, inainte de toate, o forma de comunicare. In esenta, din punctul de vedere al brandurilor, este vorba despre un mesaj care este transmis catre un consumator in legatura cu un anumit produs/serviciu. Ea atrage atentia, ofera informatii si, intr-o anumita masura, este chiar si o sursa de divertisment si incearca sa determine un anumit tip de raspuns si sa atinga anumite obiective, precum realizarea unei vanzari.

S-au dus zilele cand luam de la bacanie mancarea necesara, cand laptele venea in sticle transparente, cand hainele erau de-un fel sau maxim de doua feluri, cand masinile circulau o zi cele cu numar par si o zi cele cu numar impar. S-au dus zilele cand nu contau brandurile, ci contau oamenii. Acum avem diversitate. Acum putem visa la un produs, putem interactiona cu brandurile, iar ele ne vor indeplini dorintele.

Suntem in anul 2014, un an cu un internet post-adolescentin spre maturitate, pentru o tehnologie din ce in ce mai avansata si apropiata filmelor de acum 40-50 de ani. Acum putem socializa intre noi, fara a ne vedea personal.

Facebook, Twiter, Instagram, Linkedin, Pinterest si blogurile sunt doar cateva exemple de astfel de retele folosite de romani. Acestea pot oferi legaturi de bussines, head hunting, dezvoltare personala, leadership, relatii noi, jocuri, etc.

nihil_sine-www

Traim intr-o societate in care nu poti trai fara comunicare! Consumatorii gadget-urilor spun ca nu concep o viata fara un smartphone sau fara sa isi vada prietenii virtuali. Este o lume in care “Nu exista nimic fara internet” – Nihil sine WWW.

Online-ul ne influenteaza.
Facebook-ul este deja un trendsetter, un canal de comunicare si de informare. Pentru unii, este o necesitate. Totusi, si-a pierdut de foarte mult timp scopul initial: s-a aruncat in oceanul cu rechini comerciali, unde putem gasi astazi categorii special dedicate brandurilor si firmelor mai mari sau mai mici. Celelalte canale nu sunt atat de puternice, deci nu vor fi integrate in Social Media. Gresit!  Twiter, Instagram, Linkedin, Pinterest si bloggerii sunt componente foarte importante. Este bine sa folosesti (atunci cand este cazul sau in functie de profilul brandului) cel putin inca 2 retele.

Social Media creste.
Bugetele de Ad-uri cresc, iar campaniile sunt din ce in ce mai pe gustul celor care dau like. Blogosfera este si ea o importanta componenta in mixul de comunicare integrat de un brand. Drept urmare, totul este pe plus.
Sa speram, totusi, ca perioada de maturitate a onlineului va veni mai degraba cu intelepciune si nu privind doar din perspectiva varstei internetului.

Pentru a putea dezvolta campanii online, ai nevoie de un om specializat in ambele parti ale baricadei.
Luand relatia client-agentie, vom avea cel putin doi oameni: cel “responsabil cu OK-ul”, din partea clientului si creativul, omul din agentie. Un client care a apelat la o agentie pentru integrarea componentei Social Media in comunicarea sa trebuie sa fie aproape la fel de instruit ca cel din agentie. Trebuie sa inteleaga si ofere flexibilitate propunerilor mai indraznete si sa priceapa ca online-ul este si pentru mobil. Pe langa asta, amandoi trebuie sa stabileasca de comun acord ca, in afara de cifre si “a da bine”, problema se poate pune si altfel – ce putem aduce nou clientului nostru.
Inclusiv partea de raportare trebuie facuta corect pentru a stabili pasii urmatoarelor campanii, pentru a intelege profilul clientului tau si pentru a putea compara perioade similare din aceleasi luni sau ani.

Mailurile lungi si dese, cheia marilor regrese.
Cei doi trebuie sa fie cei mai buni prieteni si trebuie sa gaseasca o formula eficienta de comunicare. In online, fiecare secunda conteaza, iar raspunsurile venite dupa 1 zi (sau chiar si dupa 5 ore) vor ingreuna implementarea ideii. Raspunsul trebuie sa vina imediat.
Poate asa vom avea campanii de real time marketing si un continut decent, poate atunci fanii tai vor taxa ineptiile presupusilor Social Media Manageri cand vin cu postari de genul asta. Abia atunci vom avea un continut original si de bun simt.

Pana la urma, este un business.
Chiar daca este riscant, brandul pe care il reprezinti trebuie sa investeasca un buget si sa ofere campanii care sa converteasca. Trebuie sa oferi un mesaj decent si corect, iar acel like din partea fanului trebuie sa insemne mai mult decat o cifra. Degeaba iti stabilesti un KPI daca, pana la urma, fanul tau nu isi va aminti de campania ta. In final, ajungi la milioane de fani. Pentru ce?
Pozitionarea brandului tau si rezultatele in vanzari sunt cele care conteaza.

Campaniile nu se fac pe genunchi.
Timpul este esential pentru cercetare, documentare si gasirea formulei de succes. Orice campanie trebuie sa inceapa de la un insight.
Clientul/omul de legatura din partea clientului trebuie sa stie Social Media. Trebuie sa fie informat cu privire la bugetul investit, de ce se investeste si cu ce este mai castigat daca apeleaza si la aceasta componenta.
Tu, in calitate de agentie sau Social Media Manager, trebuie sa ii oferi informatii si sa il pui la curent cu tot ce misca. Este pentru binele ambelor parti: clientul are incredere in tine si este multumit de rezultate, iar tu ai o relatie de lunga durata cu el.

Social Media creste, iar acest lucru se vede in bugetele investite pana in prima jumatate a acestui an. Dupa cum spuneam, sper ca vom ajunge la o maturitate din punct de vedere calitativ, iar utilizatorii acestor pagini vor fi mai informati si educati.