In primul rand, vreau sa se inteleaga ca nu este un articol pentru optimisti! Indiferent ca vinzi piese auto sau reprezinti un brand international de haine, trebuie sa accepti ca Social Media nu este pentru oricine.
Se spune ca romanul se pricepe la politica, sport si Social Media. Din pacate, nu stie despre ce vorbeste, indiferent de caz.

Vrei sa fii in trend si ti se pare cool sa ai o pagina de Facebook? Inseamna ca locul tau nu este aici. Cand iti planifici strategia de marketing si spui ca iti doresti sa acoperi si alte canale de comunicare, inseamna ca ai suficient material pentru (macar) 3 luni de promovare.

Vezi in curtea vecinului o capra vopsita in verde? Nou pentru tine nu poate insemna o capra vopsita in rosu. Nu poti copia, reproduce sau declina alte campanii sau continutul altor campanii.
In al doilea rand, trebuie sa fii original in ceea ce comunici!
Utilizatorii de Facebook sunt supra-saturati. Nici Facebook-ul nu mai face fata valurilor de informatii care circula zilnic. De aici si “criza” de la sfarsitul anului trecut. Inca de atunci, Facebook continua sa isi modifice EdgeRank-ul tot mai des in functie de necesitatile utilizatorilor.

SOCIAL MEDIA

Cred ca intrebarea corecta este: De ce ti-ar acorda un utilizator de Facebook like-ul sau?

Ce pasi trebuie sa respecti pentru ca vocea brandului tau sa fie auzita:

1. Trebuie sa ai un continut original

Este foarte simplu sa “preiei” continut de pe alte pagini de Facebook, Pinterest sau direct de pe Google.
Gresit! Este foarte rau pentru tine si pentru pagina ta daca faci acest lucru. In primul rand, nu ai voie. In al doilea rand, nu ai voie. Deci, cea mai usoara solutie este sa iti angajezi un om pentru vizualuri, un fan Photoshop.
Te uiti crucis? Nu ai de ce!
Sa zicem ca esti un brand de pelerine de ploaie. Pelerinele tale au un anumit design, anumite functionalitati, iar buzunarul ala in plus (cel pe care nu il au celelalte branduri) poate fi elementul tau distinctiv. Creeaza-ti vizualurile in jurul acestui concept si da o nota personala tuturor postarilor tale.
Facebook-ului ii place daca postezi imagini. Chiar si utilizatorilor tai. De ce te-ai pune in calea fericirii lor?

2. Cuvintele sunt cele care unesc si cele care dau idei

De multe ori, exista convingerea ca pentru a scoate ceva, orice, omul pe care l-ai angajat poate face doua treburi total diferite, fara a face rabat de la creativitate. Gresit!
In momentul in care ai angajat un om pentru copy, esti convins ca acel om isi va luat tot timpul necesar pentru a da tot ce este mai bun. Publicitatea, stiinta care s-a perfectionat in cei 50 de ani de existenta, a dovedit ca un copy si un art fac o treaba mult mai buna daca… sunt doi oameni.
Nu este greu sa scrii, este greu sa scrii ceea ce trebuie, incat potentialul tau client sa inteleaga ceea ce ai vrut sa spui.
Am o vorba pe care imi place sa o spun de fiecare data: “Trebuie sa fii inteligent sa faci o gluma, dar trebuie sa fii si mai inteligent sa o intelegi”.
Trebuie sa crezi in puterea cuvantului. Nu iti subestima publicul!

3. Vrei sa iti rasplatesti fanii? Multumeste-le!

Tot mai multe pagini organizeaza concursuri pe wall sau dezvolta aplicatii. In urma concursurilor da like si share, au aparut concursomanii. Da, exista oameni care fac asta zilnic. Ei nu au un job. Isi creeaza conturi false de Facebook si participa la concursurile de pe toate paginile care au ceva de oferit. De cele mai multe ori, castiga si iti vand produsele oferite pe site-uri gen eBay.
Chiar vrei sa ii rasplatesti pe cei care nu dau doi lei pe tine si pe continutul paginii tale?
Daca vrei sa iti rasplatesti fanii, ofera-le cupoane pentru produsele tale, ofera-le reduceri sau produse care au o legatura directa cu afacerea ta.
Pana la urma, esti in Social Media pentru ca vrei sa vinzi. Asadar, da-le ceva “incomplet”, dar care poate fi completat prin produsul tau.
Nu trebuie (neaparat) sa primeasca ceva fizic. Multumirile si cuvintele adresate lor, direct, ii fac sa se simta speciali. Din moment ce sunt pe Facebook, oamenii au nevoie de atentie.
Nu uita! Facebook este cu si despre oameni. E un loc prin care iti satisfaci orgoliul personal si prin care primesti “cuvinte” de lauda – sub forma de Like-uri si comentarii. Psihologica treaba, nu?

4. Vocea bloggerului nu va rosti cu aceeasi convigere si numele brandului tau

Daca ti se pare interesat sa integrezi in campania ta si un blogger pentru ca “e la moda”, locul tau nu este aici. Banii din bugetul de marketing se vor duce pe fereastra.
Bloggerii au personalitatea lor, glumele lor si cititorii lor. Blogger-ul, trendsetter-ul sau influencer-ul nu poate face din campania ta o reusita. In primul rand, trebuie sa se identifice cu brandul tau, trebuie sa creada in produsul tau si sa fie un agent de vanzare in online. Trebuie sa isi influenteze comunitatea ca produsul/brandul tau este ceea ce cauta, lasand la o parte orice beneficiu financiar. Pe langa acest lucru, ei de ce s-ar asocia cu imaginea ta?

5. Numarul de Like-uri nu conteaza

Crezi ca 100.000 sau 200.000 de like-uri sunt suficiente pentru promovarea brandului tau? Facebook are grija ca paginile cu un numar mare de like-uri sa se comporte diferit fata de cele cu 4 sau 5 cifre.
Ceea ce trebuie sa intelegi este ca rolul tau pe acest canal este sa iti faci cunoscute campaniile de marketing, nu sa strangi like-uri. Din cand in cand, serverul Facebook pica. Ce te vei face daca vei investi mii de euro intr-un an in bugetul de promovare si in aducerea de fani noi, iar Facebook decide sa isi inchida copertile pentru o perioada? Cum vei comunica? Ce se vor face fanii tai? Oare, dupa Facebook, cei care ti-au dat like vor mai cumpara produsele tale?

6. In afara de Facebook, te promovezi si pe alte canale?

Facebook este un centralizator de informatie. Poti sa ii spui agregator. Este un tool prin care poti sa iti promovezi mai simplu si direct celelalte canale (Twitter, Instagram, site, blog). Cu cat continutul paginii tale este mai diversificat, cu atat mai bine. Posteaza link-uri, clipuri video, imagini sau doar text. Incearca-le pe toate si vezi ce ii place fanului tau. Ofera-i mai des aceste lucru.
Este foarte simplu sa strangi like-uri la poze cu pisici si picioare pe plaja in forma de cremwursti. Esti sigur ca asta vrei sa promovezi? Vrei sa spui “Buna dimineata” si sa postezi o cana de cafea de doua ori pe saptamana? Locul tau nu este aici!

In loc de concluzie

Exista foarte multe informatii care circula zilnic pe internet si poti invata foarte usor cum sa fabrici o bomba artizanala. Din pacate (sau din fericire), Social Media se schimba zilnic. Acest lucru inseamna timp si bani. Inseamna o investitie care, de cele mai multe ori, nu poate fi recuperata.
Totusi, pentru promovarea pe TV, radio sau print, vei cheltui un buget mai mare. Momentan, este destul de usor sa te promovezi in online si, daca ai un buget alocat pentru acest lucru, sigur vei reusi sa iti faci brandul/produsul cunoscut. Prin targetare, povestea brandului tau poate sa ajunga acolo unde trebuie (lucrul marunt care lipseste celorlalte canale).

Exista oameni specializati, care sunt dispusi sa te ajute si care fac eforturi sa fie la curent cu ultimele noutati din domeniu. Trebuie sa admiti ca nu te pricepi, asa cum ai crezut, la sport, politica si nici la Social Media!