Social Media Manager-ul este tot ce nu a putut advertisingul clasic să creeze în toți acești ani. Dacă luăm principiile advertisingului clasic,

  • Art-ul și copywriter-ul sunt două persoane diferite. Ei își fac treaba separat, se completează și fiecare are responsabilități bine definite, în echipă.
  • PR-ul este și el un domeniu separat, cu oameni specializați pe direcții clare.
  • Agențiile de media sunt de sine stătătoare.
  • Dezvoltatorii web intră și ei în altă categorie, deja consacrată.

Să începem cu începutul. Care sunt atribuțiile omului de Social Media?

  • Să cunoască foarte bine brandul, să îi știe toate intențiile, să fie la zi cu schimbările de produs sau de mesaj. SMM-ul trebuie să fie implicat în toate etapele de dezvoltare ale mesajului de campanie sau de comunicare a brandului. Pentru ca viteza de reacție să fie optimă, persoana responsabilă de cont (de la client sau din agenție) va trebui să îl informeze imediat ce apar schimbări, astfel încât SMM-ul să fie pregătit pentru orice răspuns.
  • Să dezolte o strategie de comunicare pentru pagina pe care o administrează. De la frecvență de postare și până la cel mai bun timp, acesta va trebui să găsească cel mai bun mod în a exprima mesajul brandului, în funcție de tone of voice și valori.
  • Să dezvolte conținut pentru pagină, însoțit sau nu de vizualuri. Daca se folosește de suport vizual în exprimarea ideii, va trebui să dezvolte vizualuri sau să lucreze în strânsă legătură cu un Digital Art Director. Sau, de ce nu, să le facă singur.
  • Să raporteze lunar evoluția paginii și modul în care mesajul brandului este perceput. Raportarea se va face în funcție de modul în care sunt programate postările: organic sau plătit. Raportarea efectivă poate viza: reach-ul, engagement-ul, interacțiunile, postările cu cele mai multe like-uri/ share-uri/ comment-uri, fanii cei mai vocali, dacă strategia a fost aplicată corect sau dacă va fi nevoie de îmbunătățiri… și multe altele.
  • Să știe să comunice cu publicul online. Acțiunea de community management necesită un skill de comunicare, o abilitate de a te putea exprima în scris, astfel încât fanii paginilor să înțeleagă mesajul și să primească toate informațiile de care au nevoie.
  • Să știe cum poate promova plătit postările, pagina sau site-ul folosit de brand. Chiar dacă acesta va colabora cu o agenție de media, tot va trebui să înțeleagă cifrele primite din partea agenției care se ocupă de partea de Facebook Ads. Sunt cazuri în care agenția de media a cheltuit bugetul pe like-uri din India, așa cum sunt și cazuri în care oamenii responsabili de comunicarea online au îngropat pagini.
  • Să știe ce muncă implică dezvoltarea unui tab sau a unei aplicații de Facebook (dacă mai face cineva). Chiar dacă tab-urile sau aplicațiile sunt dezvoltate în mare parte de o altă agenție sau de un departament separat, SMM-ul va trebui să înțeleagă de ce deadline-ul este de 10 zile și nu de 30 zile pentru o muncă destul de simplă.
  • Să fie la curent cu trendurile, materialele viralizate și ce e cool. Toate acestea oferă un plus în momentul în care brandul comunică personalizat, în funcție de valorile comune ale mesajului și trendurile existente în online. Ziua lui Valentin poate fi ceva banal pentru o comunitate, dar, dacă modul în care ideea este exprimată pe placul fanilor, poate aduce rezultate.
  • Să anticipeze schimbările din domeniu. Se spunea că Elo va fi “the next social network”. Ne-am înșelat. Sau poate nu. Sau chiar da! Se spune că Snapchat este noua rețea socială pentru tinerii din Statele Unite. Este destul de greu să anticipezi ceea ce va urma, dar este bine să fii pregătit pentru orice. Spun asta pentru că trendurile sunt date de mase. Cu cât mai mulți vor îmbrățișa noul, cu atât mai mult el se va răspândi și la alți utilizatori de internet.

Și să nu uite că există și alte rețele în afară de Facebook. Aici este destul de subiectiv și în funcție de buget, domeniul brandului, posibilitățile de comunicare și implicare în a doua, a treia sau a patra rețea.

SMM-ul va trebui să știe toate aceste lucruri și va trebui să găsească mereu cel mai bun mod prin care poate comunica pentru brandul pe care îl administrează. Munca lui implică o muncă a mai multor oameni, cu un efort dublu de concentrare și o viteză de reacție mult mai bună.
SMM-ul nu este doar copywriter, nu e PR, nu e art, dezvoltator, strateg, nu face doar bugete de media, nu este researcher, nu trebuie să fie deschis către nou și sociabil. El trebuie să fie toți acești oameni și să știe toate aceste lucruri.

Până când?

Nu zic că nu se pot face toate aceste lucruri, dar se fac excelent? Să nu uităm că sunt mai mulți clienți de care se ocupă și trebuie să răspundă în timp real la orice mail sau notificare.

Oare, după acești ani de la apariția domeniului, nu vede nimeni cât de complex este? Nu observă niciun HR că toate responsabilitățile sunt construite și constituite pe laturi diferite ale creierului și că oamenii analitici nu pot excela în creație sau ca oamenii creativi nu stau bine la raportare?

Din păcate, nu am o soluție, chiar dacă ai ajuns la finalul acestui articol. Depinde de fiecare angajator să facă propriile alegeri, depinde de clienți și de nevoile lor, de responsabilități și oameni.
În primă fază, cred că ar trebui să identifice nevoia clientului și, de acolo înainte, agenția poate construi mai departe, dar să folosească o structură bine închegată, cu principii solide.  Fundația este cea care ține toată casa agenția în picioare.