Domeniul ăsta îmi pare că e tot mai greu de înțeles, de raportat și de apreciat. În ultima vreme, românul se pricepe la fotbal, religie, politică și, bineînțeles, Social Media. Și sunt mulți care își dau cu părerea despre cum ar trebui să comunice un brand, dar, de exemplu, nu au habar de regulile simple ale organizării unui concurs pe pagina de Facebook (aici și aici).

Tocmai de asta, îmi doresc să clarific (măcar parțial) lucrurile, despre ceea ce nu ar trebui să facă un om de Social Media:
– să fie legal – nu trebuie să știe să facă regulamente și contracte. Da, are noțiuni de bază, dar ceea ce el pregătește trebuie revizuit de o persoană cu experiență în acest domeniu, astfel încât să nu te trezești cu un proces din care brandul are de suferit. În continuare se merge pe burtă;
– să fie fotograf – “nu avem poze, ia și tu produsul și plimbă-te prin oraș”. Am auzit asta, jur. Și mi s-a dat pe mână o “săpunieră”;
– să fie programator – sunt două lucruri diferite. Nu te poți aștepta ca un comunicator bun să fie și un matematician bun. Este un plus să știi să prestezi și altă meserie;
– să organizeze evenimente – “Hai să ne ocupăm de Zilele Orașului Băile Tușnad”;
– să fie influencer în online – râd de fiecare dată când cineva are așteptări de genul ăsta. Comunicarea de brand nu are nicio legătură cu cea jovială, bazată pe glumițe de personal branding;
– să știe Photoshop – asta cred că s-a dezbătut deja.

Hai să rămână bătută-n cerneală. Această nouă profesie poată fi privită din trei perspective:
– partea analitică – legată de cifre, raportare și interpretare;
– partea creativă – legată de conținut și formă de comunicate;
– partea strategică – alegerea celor mai bune canale și formate pe care să le comunici.

Ele se pot intersecta, dar depinde de volumul de muncă și resursele agenției și ale clienților. Până la urmă, indiferent cum privești lucrurile, totul se rezumă la nevoile agenției și ale clienților. Și am mai învățat ceva în toți anii ăștia: succesul companiei se bazează pe un management bun, pe planuri de business, pe satisfacția angajaților. Este nevoie de modele de urmat în locul de muncă, oameni care să coordoneze și să fie o inspirație.